top of page

איך לבחור מטפל/ת זוגית?

אני רואה במקצוע שלי שליחות וחשיבות מאין כמותה, ולכן לומדת אותו לעומק פורמלית באמצעות הכשרות מעמיקות ויוקרתיות בארץ ובעולם והן בצורה בלתי פורמלית באמצעות קריאה של ספרים ומחקרים חדשניים בתחום. אך לצערי אנחנו חיים בעידן שבו כל אדם יכול לקרוא לעצמו מטפל ולפתוח את הדלתות שלו לטיפול זוגי ללא ההכשרה המתאימה לכך ולכן זה לא מפתיע אותי שהרבה פעמים זוגות מגיעים אלי אחרי שהם עברו אצל חמישה או אפילו ששה מטפלים אחרים.

איך לבחור מטפל/ת זוגית?

חשוב לוודא שהמטפלת/ עובדת סוציאלי/פסיכולוגית/יועץ זוגי מקצועי יש התמחות בטיפול זוגי ועובר הדרכה - סופרויז'ן ממטפל בכיר שעובד בגישת ההתמחות.

הגישות הנפוצות ביותר לטיפול זוגי הן:

מתודת גוטמן לטיפול זוגי


טיפול זוגי ממוקד רגש EFT


הגישה הפסיכולוגית לטיפול זוגי PACT


טיפול זוגי התפתחותי


טיפול זוגי מבוסס יחסי אובייקט


טיפול זוגי מבוסס מובחנות


טיפול זוגי קוגניטיבי התנהגותי IBCT

אפשר לקרוא על הגישות השונות ולראות לאיזו מהן מתחברים, אפשר לקבל המלצה מהקרובים אלינו אם אנחנו מרגישים מספיק בנוח לעשות זאת.



איזה שאלות כדאי לשאול את המטפל/ת שבחרנו לפני שמתחילים בתהליך?

כדאי לפנות לכמה מטפלים שהתחברתם לגישה הטיפולית שלהם או שקיבלתם המלצות עליהם ולשאול כמה שאלות כדי לוודא שהם אכן המתאימים ביותר עבורכם ועבור הצרכים שלכם. שאלות חשובות לדוגמא:


האם יש ברשותך תעודת טיפול המכשירה אותך לעסוק בתחום? האם אתה מלווה בתהליך סופרויז'ן?


מה היקף העבודה שלך עם זוגות לעומת אינדיבידואלים?


מה דעתך על גירושים? האם תמליץ לאנשים להתגרש? בהיעדר התעללות או סכנה כמה תמליץ לבני הזוג להישאר ולעבוד על הנישואים שלהם?


כדאי לבחור במטפל/ת שהערכים שלהם נמצאים בהלימה עם הערכים שלכם והשאיפות שלכם עבור עתיד הנישואים שלכם. הסתייגות: מקרים יוצאי דופן הם בני זוג שלא מביעים חרטה או רצון להשתנות בעקבות בגידה, התמכרות או התעללות.


כמה אחוז מהזוגות שעבדו אתך הראו שיפור כתוצאה מהטיפול אתך?


מה לדעתך הופך מערכת יחסים למוצלחת? איך את/ה יודע/ת שיש שיפור במערכת היחסים?


- מערכת האמונות של המטפל/ת תשפיע על הטיפול עצמו. טיפול זוגי אפקטיבי עוזר לשני בני הזוג להבין באמת ולעומק אחד את השניה תוך תכנית פעולה מותאמת עבורם וציוד בכלים וטכניקות להתמודדות מחוץ לקליניקה ואחרי שהטיפול יסתיים כדי להבטיח טיפוח הזוגיות באופן מתמיד ומתמשך. אם המטפל/ת מתמקדים רק בשינויים כמו לצאת לדייט פעם בשבוע או לדבר בצורה מסוימת בלי לחקור לעומק מה הסיבות שגרמו לתקיעות ביניכם ולחוסר ההבנה ושביעות הרצון ביניכם השינויים החיוביים לבדם לא יחזיקו לאורך זמן.


אם אתם מחפשים תמיכה וליווי במערכות יחסים לא מונוגמיות, ביטויים מגוונים של מיניות וצורות נוספות של זהויות מיניות ומגדריות כדאי לדבר על זה מראש ולוודא שהמטפל/ת מבינים את ההשקפות שלכם ויש להם ניסיון בטיפול מהסוג הזה.


כדאי לברר לפני פרטים טכניים ולוגיסטיים כמו: איפה הפגישה נערכת? כמה זמן מוקדש לפגישה? מה העלות? איך מחליטים מתי הטיפול מגיע לסיומו? האם יש מפגשי המשך?


מטפל/ת טוב ידעו לענות מאחר ויש להם תכנית עבודה מסודרת. בתכנית ההכשרה שאני עברתי במכון גוטמן אנחנו עובדים על פי תכנית מודל הבית היציב והפגישות נבנות על פי שלבים ספציפיים במודל במטרה לשפר ולחזק את הבית כמכלול. פגישה נערכת 60 דקות בדיוק ולאחר שטיפול מסתיים המטפלים שומרים על קשר עם המטופלים שנתיים אחרי כדי לוודא שהשינויים שהוטמעו נשמרים ואם יש צורך מקיימים מפגשי חיזוק והתאמות כדי לוודא שמערכת היחסים נשארת חזקה, טובה ובריאה.



bottom of page