top of page

זוגיות טובה אחרי לידה ראשונה

הבאנו את התינוק החדש הביתה והוא מצטרף לזוגיות הותיקה. יש לכך השפעה דרמטית על הסדר הקיים ואנחנו אמורים להתמודד עימו. למעשה השינוי והצורך להתמודד מתחילים הרבה קודם- בהיריון ובלידה.

במהלך ההיריון הגוף עובר שינויים, אנחנו דואגות לעובר, לעתים מתמודדות עם חרדות, הגוף מוצף בהורמונים ואנחנו עייפות.

הלידה אף היא אירוע שיכול להיות מורכב. אנחנו לא יכולות באמת להתכונן לכל מה שקורה בלידה. וכשהתינוק שלנו נולד לא כל אחת מאיתנו חווה "אהבה ממבט ראשון". לאחר הלידה ההתאוששות יכולה לקחת זמן, ההנקה היא לעתים מקור ללחץ, היחסים עם המשפחה המורחבת והחברים עלולים להשתנות...בקיצור ערעור ממשי של הסדר הקיים.

ברור שלכל אישה סיפור הריון ולידה משלה, יחד עם זאת, מהניסיון שלי בקליניקה ישנם כמה מוטיבים שחוזרים על עצמם לאחר הלידה:

הפער בין הציפיות למציאות – בעיקר ציפייה שדברים ילכו חלק יותר ממה שהם בפועל. מערבולת של רגשות כולל תחושת אשמה, מתח, חרדות, עייפות (הו! העייפות כמה דובר וסופר עליה, ועדיין אי אפשר להתכונן אליה עד שחווים אותה) ובדידות. האינטנסיביות בטיפול ובדאגה לתינוק ששואבת את כל האנרגיות והכוחות שיש לנו.

הבאת תינוק חדש לזוגיות מפרקת את הסדר הקיים ובונה אותו מחדש עד שכל פרט במערכת מוצא את תפקידו ומקומו הייחודי. בזוגיות טובה, העלולה בהחלט להתערער לזמן מה, יש לנו יכולות להתמודד תוך כדי תנועה, אנחנו לומדים לצחוק יחד על המצב ובעיקר מתפעלים ומתרגשים מהיצירה המדהימה שמתפתחת וגדלה מול עינינו.

הזוגיות לעתים נדחקת הצידה ואיתה גם הרומנטיקה. זוגות רבים מדווחים על ירידה בחשק המיני, שלא נדבר על דייטים משותפים מחוץ לבית. אכן קשה מאד למצוא זמן פנוי מצד אחד ומצד שני אנחנו מתקשים לשחרר ולהשאיר את התינוק בחזקת מטפלים אחרים; כל אלה גורמים לכך שבני הזוג מרגישים יותר כמו שותפים לגידול ולא כבני זוג.

אז מה עושים?

פעילויות זוגיות: עם כל הקושי שבדבר, ככל שתקדימו להקדיש זמן זוגי, כך תיטיבו עם עצמכם ועם הזוגיות שלכם. נסו ללכת לישון יותר מאוחר למרות שעייפים כדי לבשל ארוחה ולאכול יחד או לנסוע לחופשה זוגית. אני עדה למקרים רבים מדי בהם הזוגיות נדחקה הצידה במשך שנים ונדרש מאמץ רב בקליניקה להחזיר את האמון, הרומנטיקה והניצוץ הזוגי.

שיתוף: חשוב ומומלץ מאוד לזהות את התחושות והמחשבות, להביע ולשתף . תקשורת זוגית מאפשרת בין היתר לחשוב יחד על פתרונות. השיתוף והתמיכה חשובים כדי להבין שאנחנו יחד במצב הזה ושנינו פועלים הכי טוב שאנחנו יכולים. תחושת היחד- מתמודדים יחד, מתוסכלים יחד, דואגים יחד, עייפים יחד נחוצה וחשובה.

עם הזמן, דברים נעשים קלים יותר להתמודדות ואנחנו לומדים ליהנות מהמתנות הנפלאות בדרך, חיוך, ההתהפכות הראשונה, מילה, הצעד הראשון.

לסיכום: להיות הורים זו זכות גדולה, הן מבחינת היכולת לצקת תכנים, ערכים, כלים ויכולות לילדינו והן מהאפשרות להתרווח לאחור ולצפות בהם גדלים, מתפתחים והופכים לאנשים מדהימים.

אני מחזקת אתכם בכך שאתם הורים נהדרים שעושים תמיד הכי טוב שאתם יכולים.

אני כאן בשבילכם.

שלכם, שרון לב צוקרמן

bottom of page